هنرمندان چگونه می‌توانند برای هنرشان بازاریابی کنند؟ (بازاریابی هنری)

نویسنده: آرش سلطانعلی

شما یک نقاش هستید و آتلیه (یا آپارتمان) شما مملو از ده‌ها اثر هنری شما است اما هیچ‌کس در مورد کار شما چیزی نمی‌داند، چه رسد به اینکه بخواهد آن را بخرد. راه‌حل چیست؟ راه‌حل این است که کارهایتان را به بازار عرضه کنید. مارا ولاتکوویچ، یک متخصص مدیریت هنر، کارشناس بازاریابی هنری در این زمینه نکته‌های جالبی دارد.

بازاریابی برای هنرمندان

بازاریابی هنری به این معنا است که به‌طور استراتژیک در مورد هنر شما صحبت شود و سایرین از کار شما آگاهی حاصل کنند و به نمایشگاه یا رویدادهای دیگری که در آن شرکت دارید دعوت شوند. این کار می‌تواند به معنای گفتگو درباره کار شما با دوستان و آشنایان، ارسال پست در اینستاگرام درباره آخرین اثر هنری، یا ارسال ایمیل برای اعلام نمایش گروهی آینده باشد. اما از کجا باید شروع شود؟ و چطور؟

این سؤالات (و بسیاری دیگر) در نسخه دوم کتاب راهنمای هنرمندان بنیاد نیویورک برای هنر مطرح شده و در فصل‌های مختلف آن طیف وسیعی از موضوعات عملی برای هنرمندان شاغل، از بازاریابی و مدیریت امور مالی گرفته تا جمع آوری کمک مالی و تعیین قیمت برای هنر، بیان شده است.

ما با ولاتکوویچ همراه شدیم تا در مورد چگونگی شروع هنرمندان در زمینه ایجاد مخاطب و ارتباط با آن صحبت کنیم.

صدای خود را بلند کنید

ولاتکوویچ اذعان کرد: بازاریابی می‌تواند بسیار دلهره آور باشد، «اما اگر واقعاً به این فکر کنید که گویی با نزدیک‌ترین حامیان خود صحبت می‌کنید و فقط قصد کنید که مخاطبانتان را کمی گسترش دهید، به‌طور خلاصه این همان بازاریابی است.» اینجا شروع خوبی برای تمرین روی نحوه صحبت کردن در مورد کار خود است.

ولاتکوویچ می‌گوید: «هیچ‌وقت دیر نیست که یاد بگیرید چگونه می‌توانید چیزهای منحصربه‌فرد کارهایتان و درباره هنر خود صحبت کنید.» درحالی‌که بیانیه‌های هنرمند غالباً به‌عنوان ابزاری مهم شناخته می‌شوند، وی بر اهمیت راحت صحبت کردن درباره آثار خاص، نمایشگاه آینده (و دانستن اینکه کدام‌یک از جزئیات را باید به آن اشاره کرد)، یا الهامات و فرایندهای اصلی نگرانی شما تأکید می‌کند.

تحقیقات بازار با کمک نزدیکان

ولاتکوویچ توصیه می‌کند: «برای این‌که درک کنید که مخاطب شما در مورد هنر شما چقدر می‌داند، روی دوستان و خانواده نزدیک خود حساب کنید.» این‌که این افراد چقدر در مورد کار و افکار شما آگاهی دارید و آیا می‌دانند که شما در حال حاضر در استودیوی خود مشغول به انجام چه‌کاری هستید. او می‌گوید: «اگر آن‌ها چیزی در مورد کارهای شما نمی‌دانند، این می‌تواند نشانه خوبی باشد که باید بیشتر درباره کارهایتان صحبت کنید. این‌یک نوع مطالعه کوچک بازار برای شما است.»

از فضاهای موردعلاقه‌تان استفاده کنید

ولاتکوویچ از یک نمودار با سه دایره متقاطع صحبت می‌کند، جایی که یک حلقه نشان دهنده منطقه آسایش (CONFORT ZONE) است و یک دایره نمایانگر ابزارهای بازاریابی و یک دایره دیگر نمایانگر جایی است که مخاطبان شما در آن حضور دارند. بخش‌های همپوشان به‌جایی اشاره دارد که شما باید تلاش خود را روی آن متمرکز کنید.

او بر این باور است که اگر شما با نوشتن راحت هستید، یک وبلاگ مکان بسیار مناسبی برای شما است. جایی که باید هر هفته آن را به‌روز کنید. اگر هم با نوشتن راحت نیستید می‌توانید از کار و استودیوی خودتان در اینستاگرام عکس بگذارید. اگر فکر می‌کنید مخاطبی برای هدف‌گیری ندارید، دوباره درباره آن فکر کنید. او می‌گوید: «من همیشه با افرادی که می‌گویند من مشتری یا مخاطبی ندارم، مخالفم.» اگر در اینستاگرام، فیس‌بوک یا هرجایی دیگری عضو هستید، حتماً تعدادی دوست یا مخاطب دارید. ممکن است شما به‌عنوان مخاطب به آن‌ها فکر نکنید زیرا باور دارید که آن‌ها دوستان یا خانواده شما هستند اما این‌یک شروع عالی و یک شروع بسیار امن است.

پیشنهاد ولاتکوویچ این است که از طریق چند پست در ماه با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و درباره هنر، نمایشگاه‌های آینده یا افکار خودتان درباره یک نمایشگاه خاص صحبت کنید. شما می‌توانید در تجربه آنلاین دوستان و خانواده خود به‌عنوان یک هنرمند متخصص ظاهر شوید.

پست‌های مختلف را امتحان کنید

برای اینکه بدانید مخاطبانتان در شبکه‌های اجتماعی به چه چیزهایی واکنش نشان می‌دهند بهتر است که انواعی از پست‌ها را امتحان کنید. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید بدانید که آن‌ها به چه موضوعاتی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. این کار معنایش این نیست که تصویری از کارتان را برای فروش بگذارید بلکه رویکرد وسیع‌تری اتخاذ کنید و درباره همه چیزهایی که می‌توانید با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید فکر کنید.

ولاتکوویچ بر این باور است که مردم اغلب کارها و دستاوردهای خودشان را دست‌کم و یا نادیده می‌گیرند به‌عنوان مثال اگرچه ممکن است یک هنرمند از استودیوی خودش خسته شده باشد اما فکر کنید که همین استودیو برای کسی که یک کار اداری از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر دارد چقدر هیجان‌انگیز است. پست‌هایی درباره مراحل خلق هنری بگذارید، عکس‌هایی از پشت صحنه استودیوی خودتان (چیزهایی شامل لباس‌های کار یا انواع قلم‌موهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید) همه این جزئیات می‌تواند جالب و جذاب باشد.

یک وب‌سایت برای خودتان بسازید

اطمینان حاصل کنید که وقتی شخصی شما را گوگل می‌کنند، چیزی وجود دارد که دقیقاً شما را نشان می‌دهد این می‌تواند یک صفحه در لینکدین LinkedIn، یک پروفایل عمومی در فیس‌بوک یا مهم‌تر از همه، وب‌سایت شخصی شما باشد، که به گفته ولاتکوویچ، “امروزه تقریباً یک باید است.”

زیبایی داشتن یک وب‌سایت، کنترل نحوه دیده شدن آنلاین شما به‌عنوان یک هنرمند و دیده شدن کارهایتان است. ولاتکوویچ گفت: “من وب‌سایت‌های شخصی را تشویق می‌کنم فقط به این دلیل که شما کاملاً اختیار آن را در دست دارید و می‌توانید آن مطالب را مدیریت کنید. در غیر این صورت، ممکن است افرادی شما گوگل کنند و مقالات قدیمی درباره شما ببینند که طبیعتاً نمی‌توانید کنترلی روی آن داشته باشید.”

ولاتکوویچ می‌گوید اگر شما برای ساختن یک وب‌سایت از ابتدا آماده نیستید، ابزارهای مختلفی کار را برای شما آسان می‌کنند، ابزارهایی مانند Squarespace و WordPress (گزینه‌های مختلفی نیز وجود دارد که به‌طور خاص برای هنرمندان طراحی شده‌اند). وی خاطرنشان کرد که وب‌سایت شما نیازی به پیچیدگی یا به‌روزرسانی مداوم ندارد (حتی می‌تواند فقط یک صفحه باشد)، اما باید دارای چندین اطلاعات کلیدی باشد: بیوگرافی یا CV، بیانیه هنرمند، تصاویر کار شما و اطلاعات تماس. او همچنین پیشنهاد می‌کند که یک فرم آنلاین در اختیار مخاطبان شما قرار بگیرد تا افراد بتوانند نام و آدرس ایمیل خود را به اشتراک بگذارند تا بتوانید یک پایگاه داده از مخاطبین خود ایجاد کنید.

یک بانک اطلاعاتی از مخاطبان داشته باشید

حتماً با کمک ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل مانند Constant Contact، MailChimp یا TinyLetter، یک پایگاه داده از مخاطبین خود ایجاد کنید. اگرچه ممکن است بتوانید با مخاطبین خود در فیس‌بوک و سایر رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید اما تماس با مخاطبان از طریق ایمیل بسیار راحت‌تر خواهد بود.

این ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل – برخی از آن‌ها حساب‌های رایگان ارائه می‌دهند – نه‌تنها ایمیل گروهی را تسهیل می‌کنند، بلکه همچنین می‌توانند به شما کمک کنند جزئیات مکان بازدید هر مخاطب و آنچه راجع به آن صحبت کرده‌اید را ذخیره کنید. داشتن اطلاعات تماس افراد نیز بسیار مفید است زیرا همه در فیس‌بوک یا اینستاگرام حضور ندارند، بنابراین ممکن است بخواهید ایمیل‌های آن‌ها را برای مراجعه در آینده داشته باشید.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، شما می‌توانید از طریق یک فرم در وب‌سایت خود، یا از طریق ملاقات افراد جدید به‌صورت آنلاین یا حضوری، ایمیل‌ها را جمع‌آوری کنید، اما مهم است که قبل از افزودن آن‌ها به خبرنامه خود از آن‌ها اجازه بگیرید – این فقط یک تشریفات نیست، بلکه ازنظر قانونی نیز لازم است. اگر در حال ارسال ایمیل گروهی برای مخاطبان خود هستید، برای اطمینان از ایمن بودن ایمیل‌های خود و همچنین در اختیار داشتن گزینه‌ای برای لغو اشتراک در مخاطبان، به نرم‌افزار بازاریابی ایمیل نیز به‌طور قانونی نیاز دارید.

زمان‌بندی استراتژیک داشته باشید

وقتی نوبت به برنامه‌ریزی پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی می‌رسد، ولاتکوویچ ابزاری را به شما پیشنهاد می‌کند که می‌توانند به شما کمک کنند پست‌ها را از قبل تعیین کنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید هفته‌ای دو یا سه ساعت را برای ایجاد همه پست‌های خود اختصاص دهید و سپس، از طریق نرم‌افزارهایی مانند TweetDeck، Hootsuite یا Buffer، می آن‌ها را برای هفته برنامه‌ریزی کنید.

وقتی صحبت از بازاریابی یک نمایشگاه یا رویدادی است، او توصیه می‌کند که یک جدول زمانی برای اطلاع مخاطبان خود تنظیم کنید. به محض اینکه تاریخ تأیید شده را گرفتید، برای ارسال یکسری اطلاعیه‌ها برنامه‌ریزی کنید: ممکن است بخواهید یک یادآوری را شش هفته قبل ارسال کنید، دعوت‌نامه واقعی را چهار هفته دیگر، یک یادآوری دیگر را، دو هفته بعد و شاید پستی در فیس‌بوک باشد که نشان می‌دهد شما در حال آماده‌سازی برای افتتاحیه هستید. وی گفت: “هیچ‌چیز بدتر از این نیست که دو روز مانده به آغاز نمایشگاه، یک‌باره متوجه می‌شوید که کاملاً فراموش کرده‌اید که به‌کل مخاطبان خود بگویید.” “اغلب ۴۸ ساعت قبل خیلی دیر است.”

یک حرکت استراتژیک دیگر که گاهی فراموش می‌شود، ارسال یادداشت تشکرآمیز برای حضور در نمایشگاه یا رویداد است. این تأثیر ماندگاری بر جای می‌گذارد. این تشکر می‌تواند یک ایمیل سه خطی سریع باشد که از شما تشکر می‌کند و به مخاطبان خود می‌گویید که در مرحله بعدی چه‌کاری را شروع کرده‌اید. این کار به شما فرصتی می‌دهد تا آن‌ها را در جریان کارهای خود قرار دهید.

آرش سلطانعلی