خدمات مشاوره مالی

خدمات مشاوره مالی

مشاوره مالی چیست؟ و وظیفه یک مشاور مالی چیست؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت؛ مشاور مالی خدماتی است که توسط مشاوران مالی معتبر به شرکت های بزرگ، سازمان های دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می شود. در پاسخ به وظیفه یک مشاور مالی نیز باید افزود: وظیفه یک مشاور مالی ارائه یک نظر مستقل و تخصصی در مورد یک طرح تجاری یا تصمیم پیشنهادی است، که منجر به سود مالی یا فروش بیشتر برای مجموعه باشد.


اما در توضیح اینکه چند نوع خدمات مشاوره مالی داریم و چه تعریفی از هر کدام میتوان داشت؟

در پاسخ به مدل‌های مشاوره مالی باید گفت:

دو نوع مشاوره مالی وجود دارد: مشاوره مالی تجاری و مشاوره مالی شخصی. در تعریف مشاور مالی تجاری نیز باید به برخی وظایف این قبیل مشاورین اشاره کرد و افزود: شرکت‌هایی که نیاز به تخصص در حسابداری، مالی، بیمه و سایر جنبه های مالی دارند، یک مشاور مالی تجاری برای خودشان استخدام می کنند یا از تخصص و تجربه مشاورین مالی تجاری در مراکز ارایه مشاوره استفاده می کنند.

همچنین مشتریان انفرادی از خدمات مشاوران مالی برای مدیریت سرمایه گذاری‌ها، دارایی‌های و برنامه‌های مالی بلندمدت خود میتوانند استفاده بکنند. در ضمن آنکه باید توجه داشت مهارت‌ها و انتظارات مشتری مورد نیاز برای این دو نقش اندکی متفاوت خواهد بود.
مدرکی دال بر یک ” مشاور مالی خبره” یعنی یک عنوان شناخته شده در سطح بین المللی وجود دارد که مشاورین خبره مالی درصدد کسب آن هستند. از اینروی موسساتی نظیر CFCها وجود دارد که یکی از موسسات مالی خبره در زمینه اعطای مدرک مشاور مالی خبره هستند. همچنین هر مشاوره مالی برای حضور و دریافت چنین مدرکی ملزم به تکمیل دوره‌های توسعه حرفه ای در این مراکز می باشد. خود این مراکز نیز که هر ساله دوره هایی را در راستای اعطای مدرک مشاوره مالی خبره به متقاضیان ارایه میدهد، که هر ساله برای اطمینان از به روز بودن اطلاعات و دوره های آنها در مورد آخرین تئوری و عملکرد تجاری آنان میتوان با آنان در تماس بود.

دکتر آرش سلطانعلی موسس و صاحب امتیاز موسسه فرهنگی و هنری ایده، با داشتن ۲۰ سال سابقه فعالیت موثر در بخش‌های مختلف تبلیغات، برند، برند سازی، هنر، معماری و طراحی گرافیک به عنوان مشاور ارشد و مدرس تبلیغات و برندسازی از این قابلیت و توانمندی برخوردار است تا با اتکا به برخورداری از دانش نظری و عملی خود در حوزه‌های قید شده، ضمن ارائه کلیه دوره‌های آموزشی از تخصص و تجربه خویش در راستای ارایه سطوح مختلف مشاوره نیز بهره بگیرد.

وظیفه یک مشاور مالی چیست؟ انواع مشاوره مالی چیست؟


مشاوره مالی تجاری، طرح یا مفهوم خاصی دارد. نقش مشاور مالی بررسی طرح پیشنهادی و شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان یا شرکت شما است. همچنین انتظار می رود که از این نقاط ضعف یا قوت در راستای مدیریت ریسک، تنظیم و اجرای مقررات دولتی معلق، تنظیم و اجرای روندهای صنعت و دوام طولانی مدت سازمان یا تولیدات شرکت یا کسب و کار فعال از مشاوره مالی کمک‌های لازم اخذ گردد.
باید توجه داشت که چنین مطالعاتی به پیشینه ای در حسابداری، امور مالی، بیمه و مدیریت بازرگانی نیاز دارد. مشاوران معمولاً قبل از تبدیل شدن به یک مشاور ده تا پانزده سال تجربه عملی در پُـست و سمت‌های مرتبط ذکر شده دارند. این تجربیات به ارزش و دیدگاه آنان می افزایند.


در خصوص مشاوره مالی شخصی نیز باید گفت؛ مشاوره مالی شخصی، شامل خدماتی است که اغلب توسط افرادی با منابع مالی قابل توجه و سبد سرمایه گذاری پیچیده درخواست میشود. این خدمات شامل مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره برنامه ریزی مالیاتی، مشاوره مدیریت درآمد و مدیریت ریسک می باشد. همچنین ارزیابی و برنامه ریزی بلند مدت برای این مسائل باید به طور فعال توسط یک متخصص مدیریت شود تا حداکثر سود با کمترین خطر ممکن به دست آید.


از اینروی عنوان می‌شود که مشاورین مالی شخصی یا حتی مشاوره مالی تجاری، افرادی هستند که از سابقه ای قابل توجه در حسابداری و برنامه ریزی مالی برخوردارند و مشاوره آنان نتیجه سالها اشتغال یا کسب علم و تجربه در بخش‌های مختلف مالی و مدیریتی از جمله امور مالی، بیمه، مدیریت و حسابداری است. شما برای آنکه بتوانید یک مشاور حرفه ای در بخش مشاوره مالی تجاری یا شخصی باشید باید حداقل پنج سال تجربه در بخش‌هایی همچون مدیریت مالی شخصی داشته باشید.


باید خاطر نشان کرد که در بخش مشاوره مالی نیز برخورداری از ارتباطات واضح در کنار قابلیت‌هایی همچون برخورداری از فراست لازم جهت بررسی مواضع یا مشکلات مراجعه کنندگان در این بخش ضروری به نظر میرسد. برخی از شرکت‌ها زمانیکه صحبت از مشاوره مالی شخصی یا مشاوره مالی تجاری به میان می‌اید از برنامه ریزی املاک و مشاوره در بخش برنامه ریزی املاک سخن به میان میاورند این در حالی است که این بخش از مشاوره مالی چنین بخش‌ها و زمینه هایی را نیز دربرمی گیرد. از سویی دیگر این به تخصص و گرایش فردی که شغل و پیشه مشاوره مالی را انتخاب کرده است باز میگردد به عبارتی انسانها براساس ذائقه و علاقمندی‌های خودشان این رشته یا شغل را انتخاب میکنند.

در ادامه توصیه میکنیم؛ همیشه در این قبیل موارد در کنار برخورداری از تجربیات یک مشاوره مالی، از تجربیات مشاوره‌های قضایی و حقوقی همچون یک وکیل نیز استفاده بکنید تا ازهرگونه مشکلی برای ذینفعان خود جلوگیری کنید. مشاوره مالی فرصت‌های غنی برای اشتغال، پیشرفت شغلی و رشد حرفه ای را ارائه میدهد. اگر به شغل مالی علاقه دارید، مشاوره را به عنوان یک مسیر شغلی بررسی کنید.

دکتر آرش سلطانعلی به عنوان استاد دانشگاه و موسس و صاحب امتیاز مرکز فرهنگی و هنری ایده، علاوه بر برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در “مدرسه کسب و کار ایده ” نسبت به برگزاری دوره‌های تخصصی کسب و کار همچون؛ تبلیغات و برند سازی، دوره‌های مختلف هنر، طراحی گرافیک، معماری، مدیریت و بازاریابی نیز اقدام کرده است.


همچنین دکتر آرش سلطانعلی از این توانمندی برخوردار است تا با اتکا به دانش نظری و فنی خویش در راستای برگزاری همایش‌ها یا سمینارهای تخصصی و آموزشی در بخش‌های مختلف قید شده، مشاوره‌های لازم را نیز به مراجعه کنندگان یا متقاضیان مشاوره ارائه بدهد.


برای دریافت اطلاعات در خصوص استفاده از دوره‌های مختلف مشاوره در زمینه‌های قید شده همچون؛ مشاوره تبلیغات، مشاوره برند و برندسازی، مشاوره مدیریت و بازاریابی، مشاوره بازاریابی، مشاوره مالی و طراحی و دکوراسیون داخلی میتوانید با شماره تلفن‌های زیر با ایشان در تماس باشید؛
-۸۸۸۲۳۶۲۵-۸۸۸۲۳۳۸۷-۸۸۳۴۸۷۲۳-۸۸۳۴۸۷۲۲-۸۸۳۴۸۷۲۱

شرکت‌های مشاوره مالی چه می کنند؟


بسیاری از مشاغل و حتی فعالیت‌های اقتصادی خُـرد و کلان برای افراد حقیقی یا حتی حقوقی ممکن است با برخی مشکلات اقتصادی یا مالی همراه باشد. شناخت بازار، چگونگی ورود به بازار، چگونگی دریافت نقدینگی یا جبران کسری‌های مالی و غیره از جمله مواردی هستند که در بازار کار و شراکت‌های اقتصادی خُـرد و کلان برای بسیاری از مشاغل و صاحبین کسب وکارهای مختلف به وجود میاید. لذا با توجه به رشد سریع فعالیت‌های تجاری و تسریع جریان پول، افراد متخصص در مدیریت مالی مورد نیاز هستند.

کارشناسان مالی در هر موسسه، یا سازمان و شرکتی استراتژی‌ها و برنامه هایی را سازماندهی میکنند که استفاده صحیح و کارآمد از پول را مطابق با واقعیت‌های موسسه تضمین می کند. اما در بیشتر مواقع اختلالات ناشی از رکود اقتصادی در کشور یا بروز خطرات غیرمنتظره مختلف در برنامه ریزیها و تمهیدات انجام شده در کشور رخ میدهد. این شرایط غیرمنتظره نیز توسط کارشناسان مالی محاسبه شده و مطالعات مدیریت بحران مالی نیز انجام می شود.
باید یادآور شد که بعضا موسساتی هستند که برای تداوم کار مدیریت مالی موثر از روش برون سپاری این بخش استفاده می کنند و ممکن است برای مدیریت مالی موثر به برون سپاری نیاز داشته باشد. مدیریت صحیح برون سپاری به شرکت آسیب نمی‌رساند، بلکه منافعی را به همراه دارد.

با پشتیبانی و مشاوره ارائه شده توسط شرکت‌های مشاوره مالی، امکان بهره مندی موثرتر شرکت‌ها و موسسات از منابع مالی خارجی وجود دارد. از طریق حسابرسی و کنترل صورت‌های مالی، حمایت‌هایی برای ایجاد تراز درآمد و هزینه مؤثرتر و کارآمدتر صورت می‌گیرد. این به نوبه خود به تقویت ساختار مالی شرکت و در نتیجه پایداری عملیات کسب و کار شما نیز کمک خواهد کرد.
علاوه بر این، شرکت هایی که مشاوره ارائه می دهند، در اجرای شیوه های جهانی مرتبط با مدیریت مالی در داخل شرکت و موسسه پیشرو هستند. این امر راه را برای شرکت مربوطه برای تأمین مالی از منابع مالی جهانی هموار می کند. شرکت های مشاوره مالی آینده نگری و پیش بینی‌هایی را برای هدایت سرمایه گذاری موسسات ارائه می دهند. این موسسه مطالعاتی را از طرف موسسات در مورد نوآوری ها در زمینه مالی، تغییرات قانونی و نحوه انعکاس یا انعکاس نتایج آنها در موسسات انجام می دهد.

چرا مدیریت مالی مهم است؟


پایدار کردن فرآیند بهره برداری از کلیه مؤسسات کوچک و بزرگ بدون هیچ وقفه ای با تأمین منابع مالی آن سازمان یا شرکت امکان پذیر است. بعضا شاید تجربه کرده باشید که توانایی مدیریت عملیات یک شرکت در بحران‌های مالی، صرفا در نتیجه ایجاد جریان‌های درآمدی از بین رفته باشد.

به همین دلیل، برنامه ریزی استراتژی مدیریت مالی در ابتدای هر سال مالی انجام میشود و اهداف در پایان هر دوره مالی بررسی می شود. این واقعیت که یک موسسه یا شرکت نمی تواند نیازهای مالی خود را به درستی مدیریت و تامین کند به این معنی است که هزینه های استقراض بیش از حد و بهره بدهی افزایش می یابد. با توجه به اختلالاتی که در مدیریت این فرآیند وجود دارد، می توان با عواقبی تا ورشکستگی مواجه شد. لذا برای اتخاذ یک روش علمی و اصولی و از سوی دیگر بهره گیری از روش های تجربه شده در جهان کمک گرفتن از تجارب و تخصص مشاورین مالی و مدیریتی در این زمینه کمک های قابل توجهی به سازمانها و شرکت های مختلف خواهد بود.

نتیجه گیری؛


نتیجه کلام آنکه با توجه به تعاریف ارایه شده از مشاوره مالی و البته تخصص و تجاربی که این دسته از مشاورین از آن برخوردار هستند موسسه فرهنگی و هنری ایده نیز از این توانایی برخوردار است تا برای حل مواضع و مشکلات مالی و مدیریتی پیش آمده برای سازمانها یا کسب و کارهای مختلف از تخصص و تجارب مشاورین خود برای مراجعه کنندگان استفاده کرده و به عنوان راهکار در پیشبرد اهداف مالی و مدیریتی سازمانها به وسیله مشاورین مالی خود کمک حال مراجعه کنندگان و متقاضیان دریافت خدمات مشاوره باشد.