مشاور برند کیست؟

مشاور برند کیست؟

مشاور برند در مورد موضوعاتی که در حوزه مشاوره برند قرار میگیرد به شخص یا برندهای مربوطه مشاوره می دهد. مشاور برند وظایفی را برعهده میگیرد که به عنوان پل ارتباطی بین کسب و کار و مشتری از نظر هویت و تصویر برند در طول دوره خدمات مشاوره عمل می کند. مشاور برند یک شغل حرفه ای است که به دانش، حوزه و تخصص نیاز دارد.

در تعریفی دیگر میتوان گفت: مشاوره برند فردی است که قرار است بر مبنای برنامه استراتژیک ایجاد شده اهدافی همچون پیشبرد پایه های زندگی تجاری افراد یا سازمانها و شرکت‌ها را میسر کند. او فردی است که قرار است بر مبنای تخصص و تجربه ای که دارد در راستای دستیابی سازمانها یا شرکت‌ها به اهداف تجاری خودشان در محدوده تعیین شده برنامه ریزی کند.

او فردی است که قرار است با جابجایی برندهای جدید یا موجود در این خط یعنی ( خط تولیدات یا حتی معرفی خدمات سازمانی شما)  به ارتقای سطح شناخت سایرین از برند، نام و اعتبار سازمان و شرکت شما کمک کند. در عصر مدرن، در عصر زندگی دیجیتالی گسترده، با روش‌های قدیمی نمیتوان هم به اهداف تجاری تعیین شده رسید و هم در راستای حفظ و ارتقای نام و اعتبار برند گام برداشت قطعا برای اهداف بزرگتر نیازمند بهره گیری از دانش و تخصص افراد متخصص و آگاه در آن رشته یا زمینه هستیم.

باید تصریح کرد؛ یک مشاور برند، محصول و خدماتی که برای فروش یا عرضه ارایه میشود را با نام، یا اعتبار سازمانی قرار است به سایرینی که در دنیا هستند معرفی کند این سایرین میتواند رقبای یک سازمان یا شرکت باشند یا صرفا میتواند مصرف کنندگان و مشتریان یک سازمان یا شرکت تولیدی یا ارایه دهنده خدمات باشند لذا او باید از توانایی برنامه ریزی در راستای نیل به اهدافی چون؛

  • کسب جایگاه مناسب در برنامه های بازاریابی در همان ابتدای کار،
  • ارایه برنامه برای تولید کارآمد،
  • ارایه برنامه برای انتخاب کانال‌های توزیع مناسب،
  • ارایه برنامه برای شکل‌گیری صحیح محتوای ارتباطات این محصول-خدمات برند،
  • ارایه برنامه برای فروش موثرتر
  • ارایه برنامه برای تحقق اهدافی چون؛ ایجاد «راهنمای هویت برند» گویا، توصیف محصول و خدمات مانند «هویت برند»، «شخصیت برند»، «موقعیت برند» و ایجاد «نقشه تجربه برند» برخوردار باشد.

مشاور برند چه می کند؟

مشاور برند طی ملاقات با شخص یا شرکتهایی که به آنها خدمات مشاوره ای ارائه می دهد، وضعیت بازار و کسب و کار آنها را ارزیابی می کند. به طور کلی، او با برقراری ارتباط موثر با مدیران، تصمیمات مربوط به تجزیه و تحلیل بازار و رفتار رقبا و شرایط حضور در بازار و تولید و سایر برنامه ریزی های مربوطه را به اطلاع مدیر یا هیات مدیره می رساند. پس از این مرحله نظرات خود را در خصوص نحوه اجرای اقدامات لازم برای مدیریت برند و ارتباطات برند بیان می کند.

برای تبدیل شدن به یک مشاور برند چه آموزش‌هایی لازم است ؟

برای تبدیل شدن به یک مشاور برند، برخورداری از تخصص و دانش در این زمینه الزامی است. از نظر تحصیلات دانشگاهی می توان  مطالعه و کسب مهارت در گروه های زیر را توصیه کرد: مدیریت بازرگانی، روابط عمومی، رسانه های جدید، تبلیغات، طراحی ارتباطات تصویری، بازاریابی و روانشناسی. جدا از تحصیلات دانشگاهی، آموزش مدیریت برند، تبلیغات، مهارت های ارتباطی و بازاریابی را می توان انجام داد.

حقوق مشاور برند

غالبا حقوق مشاور برند به دلیل ارایه خدمات مشاوره بالاست. علاوه بر این، اکثر شرکت‌ها یا افرادی که دارای ارزش برند هستند، فرصت دریافت خدمات در مقیاس بزرگ را دارند. اما در اینجا سابقه خدمات خود مشاور نیز مهم است. یک مشاور برند که در یک آژانس تبلیغاتی با عنوان مشاور کار می کند یا در شرکت و سازمانی خاص به ارایه مشاوره می پردازد بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لیره در ترکیه حقوق دریافت می کند. که معادل تومانی این رقم چیزی نزدیک به ۶ میلیون الی ۱۶ میلیون تومان ایرانی است. لذا مشاوران برند شرکت های سطح بالا می توانند بیش از ۱۰۰۰۰ لیر حقوق دریافت کنند.

از اینروی باید گفت حقوق یا سطح درآمد مشاوران برند تقریبا بالاست. چرا که این شغل نیز به نوبه خودش به مهارت، تخصص و تجربه نیاز دارد. با این حال، مشاوران برندهای مستقل نیز وجود دارند. اکثر مشاوران برندی که به کار آزاد تبدیل می شوند، یا به قول معروف فریلنسر هستند سابقه کاری حرفه ای خودشان را دارند. یک مشاور برند آزاد نیز بسته به تعداد مشتریان بیش از ۵۰۰۰ لیر ترکیه حقوق دریافت می کند. البته آنچه که در غالب حقوق عنوان شد مبالغی است که در کشور ترکیه پرداخت می شود بعضا بسته به کشور این مبلغ بالا و پائین دارد کما آنکه بسیاری از مشاورین ما در ایران به جای حقوق ماهانه ترجیح میدهند مبلغ ساعتی دریافت کنند. لذا  به ازای هر ساعت یا بعضا هر دقیقه مبلغ مشخصی برای خوشان یا آژانس تبلیغاتی محل خدمت یا شرکت‌های مشاوره که در آن مشغول به خدمت هستند تعیین می کنند.


  دکتر آرش سلطانعلی موسس و صاحب امتیاز موسسه فرهنگی و هنری ایده، با داشتن ۱۳ سال سابقه فعالیت موثر در بخش‌های مختلف تبلیغات، برند، برند سازی، هنر، معماری و طراحی گرافیک به عنوان مشاور ارشد و مدرس تبلیغات و برندسازی از این قابلیت و توانمندی برخوردار است تا با اتکا به  دانش نظری و عملی خود در حوزه‌های قید شده،  ضمن ارائه کلیه  دوره‌های آموزشی از تخصص و تجربه خویش در راستای ارایه سطوح مختلف مشاوره نیز بهره بگیرد. برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص دوره‌های مختلف مشاوره در زمینه‌های قید شده همچون؛ مشاوره تبلیغات، مشاوره برند و برندسازی، مشاوره مدیریت و بازاریابی، مشاوره مالی و طراحی و دکوراسیون داخلی میتوانید با شماره تلفن‌های زیر با ایشان در تماس باشید؛

                             021-88823625-88823387-88348723-88348722-88348721


چگونه یک مشاور برند شویم؟

مشاور برند شدن یکی از انتخاب های شغلی ایده آل است. بنابراین، چگونه می توان یک مشاور برند شد؟ و چگونه میتوان به مشاوره برند که یک حرفه ایده آل است قدم گذاشت؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت؛

  • اول از همه، شما باید شایستگی‌هایی در این زمینه داشته باشید. در کنار شایستگی، تجربه نیز عامل مهم دیگری است. برای محک زدن تجربه و دانش این حوزه، باید روی زمینه های مرتبط با برند تمرکز کرد و در شرکت های مشاوره شروع به کار کرد. علاوه بر این، مشارکت در فرآیندهای مرتبط با برند در آژانس های تبلیغاتی و روابط عمومی گامی جدی برای حضور و البته پیشرفت در این زمینه است.
  • همچنین مطالعه قسمت‌های مربوطه به این رشته مثل مطالعات در بخشهایی از زمینه های درسی چون تبلیغات، بازاریابی یا مدیریت بازرگانی یا حتی ارتباطات و روابط عمومی لازم است. همچنین برای افزایش دانش رشته و یافتن کار در آژانس‌ها باید تلاش کرد چرا که برای موفقیت و تداوم موفقیت در این زمینه شغلی این مورد حائز اهمیت است. این بخش‌ها به طور کلی مربوط به ارتباطات هستند.
  • بخش‌هایی مانند رسانه های جدید، بازاریابی، روابط عمومی، تبلیغات، تجارت بخش هایی هستند که می توانید دانش خود را در مورد مدیریت برند افزایش دهید. البته صرف تحصیل در دانشگاه برای گذراندن سالهای طولانی در آژانس ها کافی نیست. علاوه بر این، آموزش های میدانی مرتبط، کارگاه ها و گواهینامه ها نیز مورد نیاز است.
  • به عنوان مثال می توان با گذراندن آموزش مدیریت برند شخصی، آموزش روابط عمومی و ارتباطات، بازاریابی دیجیتال و تبلیغات، دانش خود را افزایش داد. به غیر از آموزش میدانی، سایر شایستگی ها نیز بسیار مهم است.
  • تسلط به زبان انگلیسی.
  • شبکه
  • مهارت‌های ارتباطی و مرجع، شرایط ضروری برای یک مشاور برند برای پیشرفت به عنوان یک مشاور است. جدای از داشتن این ویژگی ها، شایستگی تحلیل و ارزیابی نیز مهم است.
  • بخش بزرگی از مدیریت برند، استراتژی است. گام های استراتژیک نیاز به تحقیق، تحلیل، ارزیابی و شایستگی برنامه ریزی دارند. بنابراین، حتی اگر تمام مدارک فوق را تا حد معینی ارتقا داده باشید، نوع خدمات مشاوره ای که انجام خواهید داد، عامل مهمی برای ارجحیت خواهد بود.

نتیجه گیری؛

در خاتمه باید خاطر نشان کنیم به رغم تمام تسلط و مهارتی که یک مشاور برند از ان برخوردار است برای حفظ اعتبار، نام و نشان شرکت یا سازمان و حتی تولیدات یا خدمات خاص این تنها مشاور برند نیست که قرار است به شما کمک کند بلکه علاوه بر کلیه برنامه‌ریزیها و تلاش هایی که یک مشاور برند انجام میدهد صاحب و مالک یک کسب و کار و دارنده یک محصول یا تولید و خدمات خاص نیز باید توجه داشته باشد که ماندگاری یک برند در ذهن یک مخاطب اگر نیاز به طراحی هوشمندانه یک مشاور تبلیغات یا مشاور برند داشته باشد در کنار آن مستلزم حفظ کلیه تلاش‌های صورت گرفته از طریق ارتقای سطح تولید و رقابتی کردن کالا یا خدمات و تولیدات نیز هست.

به عبارتی همکاری کلیه عوامل کنار یکدیگر به شکل گیری یک برند و ماندگاری آن کمک خواهد کرد.  تلاش در راستای تولیدات با کیفیت و ارتقای سطح تولید در کنار قدمت و گذشت زمان و همچنین کسب اعتماد مصرف کننده و مشتری است که به همراه مشاوره یک مشاور برند یا مشاور تبلیغات به کسب و کار شما میتواند جان بدهد و آنرا در داخل و خارج رقابتی بکند.