چگونه یک مشاور برند انتخاب کنیم؟

مشاور برند

طی مقاله های قبلی توضیحات مفصل پیرامون مشاوره و شغل و جایگاه مشاوره‌های مختلف از جمله مشاوره برند و تبلیغات و وظایف هر کدام از مشاوره ها توضیحاتی ارایه شد اکنون بیشتر از آنکه بخواهیم به تعریف مشاوره بپردازیم میخواهیم نگاهی کوتاه به شرح  وظایف و مسئولیت های یک مشاوره برند داشته باشیم و در ادامه نیز توضیحاتی پیرامون شرایط انتخاب یک مشاور برند داشته باشیم.

شرکت ها یا سازمانها و موسسات مختلف از مشاوره برند برای اهداف مختلفی از جمله نیل به اهداف تجاری و بهتر دیده شدن و معرفی کالا یا محصولات و خدمات خودشان استفاده میکنند. تلاش کسب و کارها با استخدام یا استفاده از تجربیات شرکت های ارایه دهنده مشاوره در راستای کسب شهرت، اعتبار و هویت سازمانی نتیجه تلاشی است که آنها با تشکیل یک نام برند و سپس هویت دادن به یک برند و تلاش در راستای شناساندن آن برند به جامعه هدف انجام میدهند.

  • آنها می کوشند تا محصول یا خدماتی که برای فروش یا عرضه تولید میشود بهتر معرفی شده و بهتر دیده بشود .
  • آنها یعنی مشاورین برند می کوشند تا محصول یا خدمات ارایه شده از دید جامعه هدف و بین مشتریان و مصرف کنندگان از جایگاه مناسبی برخوردار شده و در همان ابتدای کار برای بازاریابی بهتر کالا یا خدمات برنامه ارایه می دهند.
  • مشاورین برند برای تولید کارآمد محصول یا خدمات ارایه شده به کارفرما یا اعضای هیات مدیره برنامه و طرح اولیه ارایه می دهند.
  • مشاورین برند افرادی هستند که کانال های توزیع مناسب محصول یا خدمات را همراه با تیم فروش و بازاریابی به اطلاع مجموعه میرسانند
  • مشاورین برند برای شکل‌گیری صحیح محتوای ارتباطات این محصول-خدمات برند، تلاش میکنند.
  • مشاورین برند برای فروش موثرتر کالا یا خدمات به موسسات یا سازمانها و شرکت های محل بحث برنامه ارایه می دهند و در نهایت
  • مشاورین برند برای ایجاد «هویت برندی» گویا، در کنار توصیف محصول و خدمات به شکل گیری و تکامل «هویت برند»، «شخصیت برند»، «موقعیت برند» به سازمان یا کسب و کار محل بحث کمک و مشاوره ارایه می دهند.
  • آنها برای ایجاد رابطه میان برند اول با برند فعلی و در حال توسعه یک سازمان با توجه به برنامه های مالی و تجاری آن سازمان یا کسب و کار محل بحث برنامه و نقشه ارایه می دهند.
  • همچنین مشاورین برند در خصوص نحوه ارائه برند به سایر دسته ها و گروه های اقتصادی برنامه های لازم را به مجموعه یا کسب و کار مربوطه ارایه می دهند.
  • مشاورین برند تجزیه و تحلیلی از زیرساخت عناصر برند مانند قیمت گذاری در زمان فروش خواهند داشت و آن را به اطلاع سازمان خواهند رساند.
  • مشاورین برند در انجام کار ارزیابی برند یا مدیریت برند با موسسه یا کسب و کار محل بحث تعامل خواهند داشت و برنامه‌های لازم را ارایه خواهند داد.

باید تصریح کرد که مشاور برند میتواند یک مشاور حرفه ای خارج از شرکت باشد که قادر است با یک شرح شغلی مشخص و در مدت زمان معین از او نظر کارشناسی و خدمات درخواستی را دریافت کرد. باید توجه داشت که مشاور برند، مشاوری است که براساس بازاریابی و ارتباطات برای کسب و کار شما کار خواهد کرد. همچنین قرار نیست او را با وکیل نشان تجاری سازمان یا کسب و کارخودتان اشتباه بگیرید. همانطور که وکیل سازمان شما در بحث حفظ و ثبت ” علامت تجاری”  به سازمان یا کسب و کار شما کمک کرده و در راستای «ثبت علامت تجاری» سازمان یا کسب و کار شما اقدامات حقوقی لازم را انجام خواهد داد مشاور برند فردی است که به طرح و اجرای چنین نام تجاری با عنوان ” برند” به سازمان شما کمک های لازم را ارایه خواهد داد.

با چنین تعابیری شاید برای شما این سئوال پیش آمده باشد که برای انتخاب یک مشاور برند به چه نکاتی باید توجه داشت در پاسخ به این سئوال باید گفت؛


  ارائه کلیه خدمات مشاوره برند و برند سازی، برند و تبلیغات و … با موسسه فرهنگی و هنری ایده جهت مشاوره یا کسب اطلاعات با ما تماس بگیرید؛ ۰۲۱-۸۸۸۲۳۶۲۵-۸۸۸۲۳۳۸۷-۸۸۳۴۸۷۲۳-۸۸۳۴۸۷۲۲-۸۸۳۴۸۷۲۱

چگونه یک مشاور برند انتخاب کنیم؟

مشاور برند اگر بهترین تحصیلات را داشته باشد اما نتواند با شما به عنوان مالک یا صاحب یک کسب و کار تعامل داشته باشد نمیتواند در تداوم کار و همچنین موفقیت ضمانت های لازم را به شما و سازمان شما ارایه بدهد لذا از مشاوره افرادی در راستای بهتر شناساندن سازمان خودتان استفاده کنید که با یکدیگر تعامل خوبی داشته باشید.

همچنین باید توجه داشت که برخی در زمینه‌های مشاوره فنی، به طور کلی به دنبال تخصص خاصی در بخش تجاری هستند. با این حال، همانطور که یک مشاور باید در زمینه‌های مختلف از جمله؛ تبلیغات، روابط عمومی، ارتباطات بازاریابی مستقیم، ارتباطات دیجیتال، مشاوره بازاریابی، مشاوره فروش یا مشاوره ارتباطات، مهارت داشته باشد این مهم را نیز باید یادآور شد که به رغم تسلط یا حتی مهارت در هر کدام یا یکی از این مباحث،  مشاوره برند لزوماً قرار نیست در یک حوزه تجاری متخصص باشد. چرا که منبع اصلی اطلاعات او در این بخش و در این حوزه، نخست تحقیقات بازاریابی او است.

باید یادآور شویم همچنین حتی اگر مشاور برند در مورد زمینه ای که در آن فعالیت خواهد کرد اطلاع چندانی نداشته باشد، او باید به این مهم که کسب فرآیند دانش و تخصص در آن زمینه را همزمان تجربه خواهد کرد لذا نخست تحقیقات بازاریابی او مقدمه شروع کار است با این اولویت او باید تمام داده های بازار و بازاریابی را جمع آوری کند. سپس آنها را تجزیه و تحلیل کرده و در نهایت از آنها در کار برندینگ خود استفاده کند. از اینروی گفته می شود هنگام انتخاب مشاور برند، اولین نکته ای که باید در نظر گرفته شود، یادگیری توانایی “مشاوره دادن” یک مشاور است و نه تخصص در یک زمینه یا بخش تجاری خاص!.

نباید فراموش کرد که فرهنگ هر شرکت، برند متفاوت اوست. همینطور مشاوران شما. لذا برای هر شرکت یا سازمانی باید مشاوری را جستجو کرد که بتواند مطابق با فرهنگ خود آن سازمان با آنها همکاری داشته باشد یا بالعکس باید اینگونه مطرح کرد که شما به عنوان مالک یا دارنده یک کسب و کار باید با مشاوری برای تداوم کار برای سازمان خودتان انتخاب کنید که بتوانید با فرهنگ سازمانی یکدیگر تعامل خوبی داشته باشید لذا در انتخاب مشاوره یا مشاور برند به این مهم توجه داشته باشید مشاوری  که قرار است انتخاب کنید باید با فرهنگ سازمانی یا کسب و کار شما هماهنگ باشد و بتوانید در طول کار با او کار کرده و جلسه تجاری را برگزار کنید.

مشاور برند سازمان یا کسب و کار شما میتواند یک فرد یا یک موسسه باشد. لذا اگر در نظر دارید فرد یا سازمانی را انتخاب کنید اول از همه پیشنهاد میکنیم از تجربه اینترنت و داده‌ها در اینترنت استفاده کنید. مثل تجربیات انتقال داده شده توسط بسیاری از مشاورین در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، یا فهرستی از مشاوران که قطعا در شورای برند، هر کشوری موجود است.

همچنین در مرحله بعدی به شما توصیه می کنیم که هنگام انتخاب یک مشاور برند به مسایلی چون؛

  • دانش تحقیقات بازاریابی
  • به مدیریت او در مسایل مربوط به بازاریابی، جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت و ارتباطات بیشتر توجه کنید.

باید خاطر نشان کرد که مشاور برند قرار است با توجه به مهارت در چنین زمینه‌هایی به شما راهکارهای لازم را ارایه بدهد. با این حال، شرکت هایی که مشاور برند را از بین مشاور بازاریابی، مشاور ارتباطات یا مشاور فروش انتخاب میکنند نباید فراموش کنند که باید بیشتر برای معرفی خودشان و برندشان تمرکز کنند. چرا که رویکرد در انتخاب مشاور برند معرفی بهتر سازمان و کسب و کار شمااست و قرار نیست یک مشاور برند به شما در زمینه های فروش یا بازاریابی مشاوره ارایه بدهد او قرار است به بهتر دیده شدن محصولات و تولیدات و اعتبار دادن به نام تجاری شما تلاش کند.

مزایای مشاوره برند چیست؟

باید تصریح کرد هر کسب و کاری با انگیزه ای خاص و برای عملکردی مناسب تأسیس میشود. معیار این عملکرد مربوط به نحوه دستیابی به گروه مشتریان هدف و میزان سود حاصل از این مشتریان است. اگر می خواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید یا کسب و کار فعلی خود را به سطح بالاتری ببرید، به یک طرح تجاری موثر و یک پلن استراتژیک نیاز دارید. برای یک طرح تجاری خوب، داشتن اطلاعات دقیق از بازار، توانایی تحلیل عوامل اقتصادی و داشتن تخصص در زمینه های مختلف مانند بازاریابی ضروری است. مهمتر از همه، داشتن یک استراتژی دقیق برند ضروری است که بتواند همه این موارد را پوشش بدهد. این مهم به ویژه برای ورود به بازار شاید کمی دشوار باشد.

لذا کسب‌وکارها می‌توانند این نیازها را با شرکت‌هایی که خدمات مشاوره برند مانند B2B Brand Consultancy، شرکت‌های مشاوره بین‌المللی ارائه می‌کنند، برآورده کنند. مزایای دریافت خدمات مشاوره حرفه ای بیشمار است.

  • اولین و مهمترین مزیت برخورداری از مشاوره برند این است که مشاورین برند تجزیه و تحلیل دقیقی از بازار هدف و مخاطبان هدف به شما یا سازمان شما ارائه می دهند.
  • شرکت‌های مشاوره برند در بسیاری از زمینه ها به کسب و کارها کمک میکنند، از ایجاد استراتژی برند گرفته تا  ایجاد هویت برند، جمع آوری و ارزیابی داده‌های پایگاه مشتری از طریق کارشناسان مجرب، جملگی خدمات مشاورین برند به شما یا سازمان و کسب و کار شما خواهد بود.
  • به این ترتیب میتوان به مخاطبان بسیار گسترده و جامعه هدف دست یافت. همچنین نرخ سودآوری را تا حد بسیار بالایی افزایش داد.
  • مشاوران برند نه تنها استراتژی‌ها را تعیین می‌کنند، بلکه در طول اجرای آن‌ها از کسب‌وکارها نیز حمایت مستمری می‌کنند.
  • در نتیجه، چه کسب‌وکار جدیدی باشید و چه کسب‌وکاری که می‌خواهد خود را بهبود بخشد با مشاوره برند می توانید به سطوح بالاتر بروید.

استفاده از تجربیات و دانش و مهارت یک مشاوره برند، به شما بستگی دارد که آیا تمایل دارید از فرصت‌هایی که مشاور برند در اختیاز شما قرار میدهد استفاده بکنید یا خیر آیا شما تمایل دارید همیشه از رقبای خود جلوتر باشید یا خیر.  

منبع