چرا سازمان‌ها به مشاور برند نیاز دارند؟

چرا سازمان‌ها به مشاور برند نیاز دارند؟

مشاور برند یا مشاور برندسازی (Brand Consultant) به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را بهتر به فروش برسانند و به اهداف خود دسترسی پیدا کنند. او این کار را از طریق تهیه گزارش‌های تخصصی کلی و جزئی، تحلیل بازار و راهکارهایی برای فروش بهتر محصولات انجام می‌دهد.

مشاور برندسازی به طور معمول با مدیران شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کند و زمانی مسوولیت کاری خود را به عهده می‌گیرد که بتواند با مدیران برند و متخصصان بازاریابی و حتی با اعضای کلیدی مدیریت شرکت، به ویژه زمانی که لازم است تصمیم‌های مهمی گرفته شود، ارتباطات نزدیک و منظمی برقرار کند.

مشاور برندسازی با توجه به شم و هوش تجاری قوی خود، گزارش‌های تخصصی مورد نیاز برای تبلیغ و فروش محصولات را تهیه می‌کند و به‌عنوان بخشی از اتاق فکر سازمان عمل می‌کند.

او از طریق برنامه‌ریزی و کار کردن روی استراتژی‌ها است که به نتایج جدیدی می‌رسد و اطمینان حاصل می‌کند که اهداف سازمانی با پارامترهای رقابتی، ویژگی ذاتی محصولات، ارزیابی‌های مشتریان و تغییر تحرک کسب‌وکار همراستا است.

خدمات مشاوره برندسازی

شروع به کار مشاوره برندسازی

اولین اقدامات یک مشاور برندسازی درک ماهیت و اهداف شرکت است. مشاور برند این کار را از طریق شرکت در نشست‌ها و گفتگو با اعضای اصلی مدیریت و تیم بازاریابی و برندنیگ انجام می‌دهد. این کار شامل بررسی ماموریت و چشم‌انداز شرکت، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، پیشنهادات انحصاری فروش، ارزش‌های برند، نقاط قوت برند، اهداف بازار، مشتریان هدف و همچنین تاریخچه برند می‌شود.

یکی از دلایلی که شرکت‌ها به دنبال کمک گرفتن از مشاور برندینگ هستند، کم شدن ارزش برند است. هیات مدیره و سهام‌داران هر شرکتی می‌خواهند تا ارزش سهام برند افزایش پیدا کند و ارزش برند به آن برگردد. وظیفه و نقش اصلی مشاور برند، تجزیه و تحلیل گردنه‌هایی است که می‌تواند مانع از رسیدن برند به اهداف مطلوب باشد.

مشاور برندسازی

مشاور برندسازی این توانایی را دارد تا بخش‌های مشکل‌ساز را تشخیص دهد؛ آیا این عملکرد اجرایی کسب و کار است که مشکل ساز است یا مشکل در انگیزه کارکنان، ابزارهای بازاریابی، استراتژی‌های برندینگ، رقابت در بازار یا ماهیت و ویژگی‌های محصولات است. مشاور برندسازی به این منظور وارد یک سازمان می‌شود تا با تجریه و تحلیل‌های خود راه حل‌ها عملی و کاربردی برای این مشکلات پیدا کند.

از سوی دیگر مشتریان بهترین سفیران برند در هر شرکتی هستند و مشاور برند برای ارتقای برند نیاز دارد تا شناختی دقیق از نوع نگاه مشتریان داشته باشد. این شناخت می‌تواند از طریق شکل دادن به تحقیقات و مطالعات دست اول یا دست دوم صورت بگیرد. چنین بررسی‌هایی موجب می‌شود تا شرکت بتواند به مشتریانی وفادار و بلند مدت فکر کند.پس از درک ماهیت کسب‌وکار و ارتباط آن با محصولات پیشنهادی است که مشاور برند به شکلی موثر شروع به برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های بازاریابی و تشویقی می‌کند. این استراتژی‌ها می‌توانند به افزایش فروش محصولات و ارتقا وضعیت برند کمک کنند.

علاوه بر این مشاور برندسازی به‌طور معمول درباره رقابت مستقیم و غیرمستقیمی که برند در بازار با آن مواجه است، برنامه‌ریزی می‌کند. این کار به منظور برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی‌ها بازاریابی و ابزارهای تشویقی و بالا بردن ارزش برند صورت می‌گیرد و به شرکت کمک می‌کند تا بتواند دوباره مزیت‌های رقابتی خود را به دست آورد.

در مجموع مشاور برندسازی با انجام همه این بررسی‌ها به سازمان‌هایی که نیاز به تغییر را در خود احساس می‌کنند این پیام و این امکان را می‌دهد که می‌توانند با تکیه به یک مشاور برندسازی کارآزموده جایگاه خودشان را در بازاری چنین رقابتی ارتقا دهند و به سمتی هدایت ببرند که باید در آن سطح حضور داشته باشند.