گرایش‌های جدید در بازار هنر: مدیریت کلکسیون

گرایش‌های جدید در بازار هنر_مدیریت کلکسیون

نویسنده: آرش سلطانعلی

متخصصان هنری به دنبال راه‌های خلاقانه‌ای برای گسترش کسب‌وکار خود و یافتن روش‌های جدیدی برای افزایش درآمد هستند.

ما در این مطلب به دنبال یافتن گرایش‌های جدید متخصصان و کارشناسان هنری در حوزه مدیریت مجموعه هستیم. مشاوران هنری، گالری‌داران، ارزیابان و سرپرستان همگی به دنبال روش‌های جدید مدیریتی به‌عنوان خدمات جدید در مجموعه خدمات خود هستند.

ما در این مقاله با توجه به گفتگوهای بسیاری که با کارشناسان هنری انجام داده‌ایم، عوامل اصلی این گرایش‌های جدید را بررسی می‌کنیم. 

کارشناسان هنری تا به اکنون توانسته‌اند روابط موجود خود با مشتریان هدف و مجموعه‌داران را ایجاد کنند. چه شما سفارش‌دهنده هنر باشید، چه یک مجموعه را ارزیابی کرده یا گفتگو بر سر یک پروژه هنری جدید را شروع کرده باشید، مجموعه‌داران می‌توانند خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، از خدمات شما بهره بگیرند.

«موضوع مدیریت مجموعه یا مدیریت کلکسیون موضوع اغلب مشتریان است، به‌ویژه مشتریانی که متوجه می‌شوند که به نقطه‌ای رسیده‌اند که در مسیر حرفه‌ای خود به داشتن کاتالوگ و فهرست دارایی‌ها نیاز دارند.» این مطلب را هیلی رابرتز از گالری دیوید کلین در بیرمنگام انگلیس می‌گوید

و البته این افراد در تجربه خود تنها نیستند زیرا ما این مسئله را از بسیاری از متخصصان در سال‌های پیش رو شنیده‌ایم.

خدمات‌دهندگان مجموعه‌داری هنری اغلب چنین فرصت‌هایی را برای شبکه‌های خود فراهم می‌کنند. «این یک روش عالی برای ایجاد روابط با مجموعه‌دارانی است که شما می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.» «وجه مدیریتی هنر می‌تواند، روشی برای ساخت روابط بلندمدت با مشتریان باشد.» این‌ها سخنان جنیفر مک گلینچی سکستون است، کسی که سال‌ها است در حوزه ارائه خدمات مجموعه‌های عکاسی و کارهای چاپی فعالیت دارد.

مدیریت مجموعه، بخش مکملی برای سایر خدماتی است که متخصصان هنری برای مشتریان فراهم می‌کنند.

سرپرستان و مسئولان مرمت آثار هنری هم گزارش‌ها و ارزیابی‌های مشخصی برای مجموعه‌ها فراهم می‌کنند. ارزیابان، اطلاعات باارزش و تاریخی‌ای را برای هر اثر هنری در یک مجموعه تهیه و تنظیم می‌کنند. گالری‌داری هم به مشتریان و هنرمندان اطلاعات و چشم‌انداز می‌دهند. آن‌ها همچنین مدارکی همچون نامه فروش را تهیه می‌کنند که در کنار آثار هنری به اعتبار آن‌ها می‌افزاید.

در همه این موارد، مهم است که اطلاعات سازمان‌دهی شده و قابل‌دسترس در یک فایل یا یک مکان مشخص وجود داشته باشد. ارزیابی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و گزارش‌های اصالت همگی با قدر و جایگاه آثار هنری در ارتباط هستند. یک مجموعه‌دار منضبط می‌تواند همه این مدارک را برای بیمه، حمل‌ونقل، دریافت وام و سایر وظایفی که مالک آثار هنری لازم دارد، تهیه و در دسترس قرار دهد.

دگرگونی‌های معاصر در حوزه تکنولوژی بازی هنر را تغییر داده است

دهه گذشته تغییرات عمده‌ای در دنیای نرم‌افزار سیستم مدیریت ایجاد کرده است. درحالی‌که راه‌حل‌های قدیمی همچنان وجود دارد، راه‌حل‌های امروزی و مدرن توانسته هزینه‌ها را کاهش دهد و راه‌حل‌هایی ارائه دهد که هم از نظر سهولت و هم از نظر هزینه‌ای مقبول باشند.

رابین مور، مشاور هنری در این زمینه می‌گوید: «فکر می‌کنم مدیریت مجموعه همیشه در کنار روش‌های قدیمی وجود داشته است. فکر می‌کنم که با توجه به شیوع روش‌های جدید، همه‌چیز به نسبت پیچیدگی روش‌های قدیمی، تسهیل شده است و دیگر آن‌قدرها چالش‌برانگیز و دور از دسترس نیست.»

  مدیریت مجموعه‌ها در زمانه امروزی نه‌فقط دسترسی به هنرمندان و مجموعه‌ها  را آسان‌تر کرده بلکه دسترسی به اطلاعات و خلق اطلاعات را هم تسهیل کرده است. روش‌های جدید خلق، بازاریابی و ارائه و اشتراک‌گذاری، کار وکلا و شرکت‌ها را نیز بسیار آسان‌تر از قبل کرده است.

کارشناسان هنر می‌توانند راه‌کارهای بسیار معتبری را برای مشتریانشان ارائه دهند و ضمانت کنند.

علاوه بر دسترسی بسیار آسان (آسان برای استفاده، آسان برای دسترسی به‌علاوه مقرون‌به‌صرفه بودن)، سیستم عامل‌های مبتنی بر فضای ابری، پیشرفت‌های چشمگیری را در قسمت امنیتی به همراه داشته‌اند و نقاط ضعف و آسیب پذیری روش‌های قدیمی را ندارند. راه حل‌های جدید به مجموعه داران این آرامش خاطر را می‌دهد که هم به اطلاعات دسترسی دارند و هم اطلاعات در جای ایمن و مطمئنی قرار دارد.

درک فضای ابری، محور مهمی در این تحولات است. ما به‌عنوان یک جامعه درحال گرایش روز افزون به تکنولوژی و این فضای ابری هستیم و مجموعه‌داری هنری نیز از این قاعده مستثنا نیست.

این روزها افرادی مسن بیشتر به خدمات برنامه‌ریزی احتیاج دارند

نیاز آشکاری در فضای مدیریت مجموعه‌ها به چشم می‌خورد. افراد سالمند که این روزها در سن بازنشستگی هستند بسیار زیادند و نیاز آن‌ها به خدمات برنامه‌ریزی بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد و فهرست برداری از مجموعه‌ها و کلکسیون‌های آن‌ها بخشی از این فرآیند است.

کریستین گورنزی، مدیر پیشین مجموعه ارزیابی هنرهای زیبای گورنزی در این باره می‌گوید: «مستندسازی مجموعه‌ها بیشتر به درد افراد مسن‌تر می‌خورد به اضافه این که آن‌ها نیاز به مدارک و ارزیابی‌هایی از دارایی‌های خود دارند و فهرست درستی از این دارایی ندارند و این مسئله نه فقط برای خود این افراد که برای کل خانواده آن‌ها می‌تواند مساله‌ساز باشد.»

 کریستین در ادامه می‌گوید که ارزیابان، طبیعتاً می‌توانند این مشکلات را حل کنند و دقیقاً به همین خاطر است که به کار گرفته می‌شوند. ما همچنین می‌توانیم از متخصصان کمک بگیریم زیرا آن‌ها به خاطر دانش و توانایی‌هایی که دارند، یک گزینه عالی در کنار سایر خدمات به حساب می‌آیند.

دارایی‌ها و میراث نیاز به سازمان‌دهی دارند

این نیاز از یک‌سوی دیگر برای افرادی که ارثی به آن‌ها تعلق می‌گیرد هم مشهود است. این افراد نیاز به راهنمایی دارند زیرا باید از دارایی‌هایی نگهداری کنند که اطلاعات چندانی درباره آن‌ها ندارند. کارشناسان هنری که روی دارایی‌های باارزش کار می‌کنند، کارهای مجموعه‌داران جوان را  هم ساده‌تر می‌کنند.

متخصصان هنری که برای یک مجموعه‌دار جوان  کار می‌کنند، اغلب اولین کسانی هستند که با آن‌ها تماس گرفته می‌شود. کریستین می‌گوید اغلب می‌شنود، «من این را به ارث بردم و نمی‌دانم چه‌کاری با آن انجام دهم.» این متخصص هنری می‌تواند به‌راحتی برای پر کردن جاهای خالی وارد عمل شود، و حتی این شخص جدید را با سیستم مدیریت مجموعه خود آشنا کند و از این سیستم برای تنظیم کارهای او بهره بگیرد، همه این‌ها در تلاش برای حفظ میراثی است که مجموعه‌داران دارند و بخشی از میراث هنری هر سرزمینی به شمار می‌رود.

آرش سلطانعلی