چگونه یک آژانس تبلیغاتی راه اندازی کنیم؟

چگونه یک آژانس تبلیغاتی راه اندازی کنیم؟

در دنیای امروز و بیشتر در دنیای تجارت، رقابت بین شرکت‌ها و البته اوج گرفتن در چنین فضایی رقابتی را ایجاب می‌کند. چرا که خواسته ها و نیاز مردم و از سویی دیگر مطالبات مردم شما را ناگزیر از رقابت خواهد کرد. در چنین فرآیندی، شرکت‌ها ناگزیر از توسعه فضای رقابتی و البته توسعه فضای تبلیغاتی و بازاریابی خودشان هستند تا بدین وسیله نسبت به فروش تولیدات و خدمات خودشان اقدامات لازم را انجام داده باشند.

با گسترش و توسعه دنیای اینترنت و آنلاین شدن بسیاری از فرایندهای تجارت و البته خرید و فروش، نیاز به تبلیغات نیز برای شرکتهای کوچک یا متوسط ​​در اولویت قرار گرفته است.  به موازات این مهم، بخش تبلیغات همچنان در حال توسعه و گسترش است و تعداد آژانس های تبلیغاتی که به صورت محلی یا ملی در حال خدمت هستند نیز روز به روز در حال افزایش است. توجه به این نکته که دنیای تبلیغات برای هر رده سنی قابلیت‌ها و جذابیت‌های دارد غیرقابل انکار است.  تقریباً هر قدمی که در دنیای دیجیتال امروز برمیداریم گواه این مهم است که امروزه،  کنجکاوی و علاقه مردم به تبلیغات رو به افزایش است.

 ما برای راهنمایی کارآفرینان و نامزدهای کارآفرینی که مایل به افتتاح آژانس تبلیغاتی هستند چنین مقاله‌ای را تهیه کرده ایم.

نکاتی که قبل از افتتاح آژانس تبلیغاتی باید بدانید

برای افتتاح یک آژانس تبلیغاتی، باید برای سرمایه خود برنامه‌ریزی کنید. شما در اولین گام باید بتوانید مدت زمان بازگشت سرمایه خود را پیش بینی کنید.  باید به وضعیت فعلی دقت کنید و پس از تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی در خصوص میزان استقبال از آن برنامه ریزی کنید. وقتی میگویئم برنامه ریزی کنید به این معنی که بدانید؛ آژانس تبلیغاتی که راه اندازی کرده اید چه مشتریانی دارد؟  و مشتریانی که تخمین میزنید برای تداوم کار نزد شما بیایند و مشتریانی که قرار است مشتریان دائمی شما باشند آیا واقعی هستند یا خیر؟. فراموش نکنید کار و ابزار شما ارایه خدمات تبلیغاتی است.

در ادامه می‌توانید درخصوص هزینه، مالیات و همچنین سایر مسائل مالی تحقیقات لازم را به عمل آورده و کاملا برنامه ریزی شده جزئیات را ادامه دهید.  درغیر این صورت، شما باید منابع مالی لازم برای زنده نگه داشتن آژانس خود را داشته باشید، چیزی مثل پیدا کردن مشتری و البته شروع خدمت به مشتری. در چنین شرایطی، شما باید تجزیه و تحلیل کنید که چقدر می‌توانید خودتان به تنهایی یا به همراه شرکای تجاری که دارید هزینه ارایه خدمات را بپردازید. آیا از چنین توانایی مالی برخوردار هستید؟

آژانس شما قرار است چه خدماتی ارائه بدهد؟

قبل از تأسیس یک آژانس تبلیغاتی، این شما هستید که باید تعیین کنید آژانس شما قرار است چه نوع کاری یا چه نوع خدمتی ارایه بدهد؟ عوامل تبلیغاتی مختلفی در زمینه های مختلف تبلیغاتی فعالیت می کنند. مثل؛ آژانس‌های تبلیغاتی طراحی گرافیک، یا آژانس‌های تبلیغاتی رسانه ای یا حتی بیلبوردهایی که در سطح شهر می‌بینید. از اینروی عنوان میکنیم این شما هستید که باید تعیین کنید در کدامیک از زمینه‌های تبلیغاتی قرار است فعالیت کنید. آیا قرار است صرفا به کار نصب بیلبوردهای در سطح شهر مشغول باشید یا تمایل دارید در امور تبلیغات رسانه ای بیشتر فعالیت کنید؟ شاید هم دوست داشته باشید با کار چاپ و طراحی شروع بکنید. در هر شکل باید توجه داشته باشید که آژانس‌های تبلیغاتی را میتوان به دو گروه؛  آژانس تبلیغاتی سنتی و آژانس تبلیغات دیجیتال تقسیم کرد.

همچنین در آژانس تبلیغات سنتی خدماتی چون

  • تلویزیون
  • روزنامه
  • مجله
  • رادیو
  • خدمات تبلیغات و بازاریابی در زمینه‌هایی مانند بیلبوردها و پوسترها ارائه می شود.

و در آژانس تبلیغات دیجیتال خدماتی چون؛

  • شبکه‌های اجتماعی و مدیریت تبلیغات (فیس بوک ، اینستاگرام ، لینکدین ، ​​توییتر …)
  • سایت اینترنتی
  • سئو
  • بازاریابی محتوا
  • برنامه ریزی استراتژی
  • برنامه های استراتژی  محتوا و تولیدات محتوا

آنچه تحت عنوان تقسیم بندی دو گروه تبلیغات بیان شد در حقیقت فعالیت روزمره و تخصصی بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی هستند که خدمات مفصلی را در بسیاری از زمینه‌های دیجیتالی همچون بازاریابی مالی و تبلیغات سنتی در بخش‌های مختلف به شما ارائه می‌دهند. لذا در نهایت این شما هستید که باید مشخص کنید چه خدماتی را قرار است به چه کسانی ارائه بددهید. نیازی نیست همه خدمات را ارائه بدهید. گاهی ضروری است که شما در زمینه‌ای مشخص از تبلیغات خدمات مشخص تبلیغاتی ارایه بدهید، هنگامی که تعداد محدودی از خدمات را ارائه می‌دهید، می توانید افراد و موسساتی را که با درخواست متفاوتی از مشتری روبرو هستند پیدا کرده و آنها را سمت خودتان هدایت کنید.

کار تبلیغاتی تخصصی انجام دهید

از نظر شما در کار تبلیغات،  تمرکز بر یک بخش تبلیغاتی بهتر است یا تمرکز بر روی تمامی بخش‌های تبلیغاتی؟ شما می توانید در یک بخش از تبلیغات و امورات تبلیغاتی تخصص داشته باشید و در آن بخش نیز به فعالیت خودتان ادامه بدهید. فراموش نکنید که حتی در همان بخش تبلیغاتی نیز میتوانید کم کم به یک آژانس تبلیغاتی معروف در همان صنعت یا زمینه خاص تبدیل بشوید.  باا ین رویه شما رفته رفته به آژانس تبلیغاتی متخصص در یک زمینه تبلیغاتی خاص تبدیل شده‌اید که سایرین ( منظور صاحبین صنعت و کسب و کارهای مختلف ) برای تبلیغات در همان زمینه خاص شما را در اولویت‌های کاریشان قرار خواهند داد.

 چیزی مثل آژانس‌های تبلیغاتی که یا در بخش تبلیغات رسانه‌ای کار می کنند یا ترجیح میدهند صرفا در بخش بیلبوردها در سطح شهر یا تبیلغات چاپ و طراحی کار کنند.  به عبارتی زمینه تبلیغاتی مشخصی برای خودشان دارند و در همان زمینه تبلیغاتی نیز صاحب صنعت و شهرت هستند. فراموش نکنید، شما با این کار ( یعنی تفکیک زمینه فعالیت تبلیغاتی ) در یک رشته یا تخصص خاص به یک صاحب صنعت در بخش تبلیغات تبدیل  میشوید. از اینروی مراجعه کنندگان و مشتریان نیز شما را به نسبت سایر آژانس‌های تبلیغاتی ترجیح خواهند داد.

اما اگر داستان کار کمپانی یا شرکت تبلیغاتی شما مغایر با این اصول است و ترجیح میدهید یک آژانس تبلیغاتی باشید که تمایل دارد در هر بخشی به کار تبلیغات بپردازد پس باید درهر بخش از تبلیغات نیز یک یا چند نیروی انسانی متخصص آن زمینه تبلیغاتی را داشته باشد و از مهارت و تخصص افراد استفاده بکنید، لذا به پرسنل بیشتری در آژانس خود نیاز خواهید داشت. چرا که استراتژی‌ها ، برنامه ریزی و بازاریابی هر بخش متفاوت خواهد بود.

چگونه می توان یک شرکت تبلیغاتی تاسیس کرد؟

به منظور تأسیس یک آژانس تبلیغاتی، می توانیم با مراجعه به موسساتی مانند اداره ثبت شرکت و سپس اداره مالیات و اتاق بازرگانی،  درخواست ثبت شرکت یا دفتر تجاری را ارایه بدهیم. تأسیس شرکت به طور متوسط ​​از یک هفته تا ۱۰ روز متغیر است. پس از اخذ پلاک مالیاتی برای شرکت تبلیغاتی خود حتما باید به شهرداری منطقه مربوطه نیز مراجعه کرده و از شهرداری ” برگه یا سند مجوز کار” را دریافت نمائید.

اگر بدنبال تاسیس شرکت تبلیغاتی هستید که قرار است کار رسانه ای یا حداقل کار تبلیغاتی در سطح شهر را انجام دهد و بیلبوردهای او در معرض دید همگان باشد حتما از شهرداری منطقه فعالیت نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام کنید تا به دلیل مشکلات احتمالی کار و تداوم کار دچار مشکل نشوید. فراموش نکنید بخشی از کار شما در یک آژانس تبلیغاتی نام برند، شهرت و اعتبار نام تجاری سازمان یا آژانس تبلیغاتی شما خواهد بود نام، شهرت، اعتبار شغلی و تخصص شما برای شما خلق مشتری خواهد کرد پس موارد قانونی کار را جدی بگیرید.

آژانس تبلیغاتی که افتتاح می‌کنیم میتواند مالکیت آن به سه شکل

  • مالکیت یگانه
  • شرکت محدود
  • شرکت سهامی باشد
  • تأسیس شرکت با مالکیت انفرادی یا مالکیت یگانه

در یک مالکیت انحصاری ، شخص موسس به خود شرکت تبدیل می شود. شخصیت حقوقی وجود ندارد و تمامیت مالکیت برای شخص حقیقی است. تعهدات دارای قدرت قانونی هستند. نیازی به نشان دادن سرمایه نیست. در ادامه فراموش نکنید که شرکتهای خصوصی به راحتی باز و بسته می شوند. حتی می توان آن را در ۱ روز باز و بسته کرد. هزینه تأسیس یک شرکت خصوصیبسته به کشور مد نظر متغییر است.

  • تأسیس شرکت با مالکیت محدود

تاسیس شرکت با مالکیت محدود، این دسته از شرکت‌ها یا مالکیتها، مالکیت‌هایی هستند که توسط یک یا چند شخص با شخصیت حقیقی یا حقوقی تأسیس شده اند. این نوع مالکیت و شرکت‌ها می‌تواند با حداقل دو و حداکثر پنجاه نفر تأسیس شود.

  • تاسیس شرکت سهامی

تاسیس شرکت با سهامی خاص یا عام بیشتر شهرت دارد. تاسیس شرکت سهامی، برخلاف شرکت سهامی خاص، هیچ محدودیتی در تعداد شرکا وجود ندارد.

پس از انتخاب نوع سند و ثبت شرکت و مالکیت شرکت تبلیغاتی، اینبار نوبت به ثبت نام تجاری شرکت است که عمده ترین تاثیر را در تداوم کار شما دارد.

نام تجاری و اسم آژانس تبلیغاتی شما تا یک عمر با شما خواهد بود

نام تجاری شما تحت عنوان ” نام تجاری آژانس تبلیغاتی”  اعتبار و شهرت شما برای تداوم کار خواهد بود. حتی بعضا این نام تجاری به قدری در جذب فرصت و جذب مشتری در کار شما تاثیر خواهد داشت که پیشنهاد میکنیم در انتخاب نام تجاری شرکت تبلیغاتی بیشتر از همه دقت کنید. انتخاب نام مناسب برای نمایندگی و آژانس برای شما بسیار مهم خواهد بود. براین اساس نام انتخابی شما نام کلیه برند و مارک‌های تجاری شما در آینده خواهد بود. باید توجه داشته باشید که نامگذاری و نام تجاری آژانس شما یک فرایند طولانی و پیچیده ای خواهد داشت که تا یک عمر بر روی آژآنس و نمایندگی‌های تجاری شما تاثیرگذار خواهد بود. ممکن است برای شما جالب باشد بدانید که بعضا راهنمای یافتن یک نام تجاری مناسب برای شرکت‌ها  یک روایت ۷ مرحله ای است.

مکان آژانس تبلیغاتی خودتان را مشخص کنید

آژانس تبلیغاتی خودتان را کجا باز خواهید کرد؟. در ایران و تهران یا در ایران و سایر شهرها ؟. اصلا اگر در تهران هستید کدام نقطه تهران را برای کار تبلیغاتی و تاسیس یک دفتر تبلیغاتی در نظر دارید؟. باید یادآور شویم جاییکه نمایندگی خود را باز می‌کنید مهم است. امروزه بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی می توانند مستقل از مکان و حتی با هم تیمی‌های خودشان از کشورهای مختلف تحت یک موسسه کار کنند. برعکس، آژانس های تبلیغاتی هستند که فعالیت‌های خود را با اجاره دفاتر در مکان‌های خاص انجام می دهند. اگر قصد دارید در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا خدمت کنید ، می توانید تحقیقات مبتنی بر مکان را انجام دهید. اجاره دفتر اولین عاملی است که مستقیماً بر هزینه افتتاح یک آژانس تبلیغاتی تأثیر می گذارد.

چگونه تیم خود را هدایت و مستقر کنید؟

یکی از هزینه‌های اصلی در خصوص افتتاح آژانس تبلیغاتی، هزینه های پرسنل و تیم سازی است. پس

یکم؛ هزینه پرسنل شرکت را در نظر بگیرید؛ توجه داشته باشید حتی اگر در آژانس تبلیغاتی خود چهار دیوار هم نداشته باشید باز باید یک تیم مشخص داشته باشید. در اینجا آنچه مهم خواهد بود این معیار خواهد بود که در تیم شما یا در سازمان و نمایندگی تبلیغاتی شما چه افرادی چه خدماتی را ارائه می دهند و بالعکس چه خدماتی را از طریق پشتیبانی خارجی دریافت میکنند.  حل این مسئله در برنامه ریزی تجاری به شما این امکان را خواهد داد تا از منابع خود به صورت اقتصادی استفاده بکنید. شما می‌توانید ساختار کارکنان خود را به صورت یک کار تمام وقت، پاره وقت و مستقل برنامه ریزی کنید. در کنار دستمزد قابل پرداخت، هزینه‌های مالیات و بیمه نیز وجود دارد که باید به طور قانونی پرداخت کنید.

دوم؛ کار را می‌توانید درغالب برون سپاری نیرو یا خدمات ادامه دهید؛ برخی دوست ندارند هزینه ای برای پرسنل متخصص و متبحر پرداخت کنند در این صورت می توانید از پرسنل سایر شرکت‌های تبلیغاتی که در زمینه‌ خود در خارج از شرکت متخصص هستند، در غالب کار پشتیبانی کمک بگیرید و به عنوان یک پرسنل برون سپاری شده ارایه خدمت کنید. همچنین می‌توانید با دریافت پشتیبانی خدمات از مشاغل حرفه ای در خارج از شرکت مانند حسابداری ، فعالیت های نمایندگی خود را گسترش دهید.


سوم؛ تیم بازاریابی و فروش را جدی بگیرید؛ توجه داشته باشید برای تداوم کار حضور تیم فروش و بازاریابی مهم است. اما حتی این سرویس نیز می‌تواند برون سپاری شود. شما می توانید براساس پروژه کار کنید. برای آژانس‌های تبلیغاتی دیجیتال، متخصصان این حوزه در بخش تبلیغات دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ مانند متخصص رسانه های اجتماعی ، متخصص بازاریابی دیجیتال، متخصص طراحی گرافیک، مدیریت تبلیغات دیجیتال و متخصص مدیریت دیجیتال مارکتینگ جملگی افرادی هستند که می‌توانید با آنها کار کنید. شما باید تیم خود را به برخی پرسنل مجهز کنید یا آنها را کنار یکدیگر بچینید.

در نظر داشته باشید که؛ پاسخ به سوالات فوق در حالیکه هزینه افتتاح یک آژانس تبلیغاتی را نیز در نظر میگیرید برای شما مفید خواهد بود. وضعیت شما در تاسیس و سازماندهی یک آژانس تبلیغاتی به طور مستقیم با قدرت سرمایه شما، مشتری احتمالی و میزان ورود شما به بازار مرتبط است.

آنچه که عنوان شد کلیه هزینه‌های مربوط به تاسیس و راه اندازی یک شرکت تبلیغاتی نیست.  بعضا برای راه اندازی و ساماندهی یک شرکت تبلیغاتی باید به هزینه های نظیر؛

هزینه های آژانس تبلیغاتی

می توان مراحل هزینه افتتاح یک آژانس تبلیغاتی را در ۳ گروه بررسی کرد. اینها هزینه های غیرمنقول، هزینه خدمات و هزینه های نرم افزاری هستند.

هزینه های املاک و مستغلات

اجاره: بسته به موقعیت مکانی مانند میدان ، محل یا خیابان متفاوت است.

اینترنت: سرعت اینترنت بسته به بسته های دریافتی متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که شرکت تبلیغاتی از جمله موسساتی است که الزاما به اینتنرت نیاز دارد پس این بخش هزینه و خدمت را جدی بگیرید.

حسابداری: این بخش از خدمات را می توانید از خدمات برون سپاری استفاده کنید.  یا بعضا کارکنان در دفتر شما کار کنند. در کنار هزینه های مربوط به نیروی انسانی و تخصص آنها ، هزینه‌های دیگری نیز هستند که به هزینه های بزرگ و کوچک مانند مبلمان اداری ، تلفن و بیمه دفتر و غیره اختصاص دارند.

هزینه های خدمات

هزینه‌هایی که توسط سرویس‌هایی مانند وب سایت، لوگو، دامنه، ایمیل، جزو هزینه‌های زیرساخت‌های سازمان شما پرداخت می شود. که این بخش از هزینه‌ها نیز بسته به اندازه آژانس تبلیغاتی متفاوت است.

هزینه های نرم افزاری

پرداخت ماهانه یا سالانه برخی نرم افزارها نظیر؛ برنامه های طراحی، ابزارهای تحقیقات بازار، جستجوگرها، تجزیه و تحلیل وب نیز می تواند هزینه‌های نرم افزاری شما را ایجاد کند. هزینه‌ها بسته به نرم افزاری که نیاز دارید و با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهید متفاوت خواهد بود. موسساتی مانند بانک‌ها می‌توانند فرصت‌های زیادی را برای کارآفرینان ارائه دهند. می توان موسساتی را که از معافیت مالیاتی و بیمه زنان کارآفرین زیر سن معین حمایت می‌کنند، جستجو کنید.

نتیجه گیری؛

شما به عنوان یک کارآفرین اگر بدنبال تاسیس یا راه اندازی یک شرکت تبلیغاتی هستید علاوه بر تخصص و البته روابط حرفه ای که نیازمند این بخش از کسب و کار است، نیازمند برنامه ریزی مالی و تخصصی در این حرفه هستید. آنچه مشخص است شرکت شما با عنوان تجاری و تبلیغاتی در بازاری حضور خواهد داشت که تولیدات او در غالب شیوه ارایه خدمات تبلیغاتی،  بیش از سایر کسب و کارها با عناصری نظیر؛ تخصص و البته اعتبار و حسن شهرت مجموعه در ارتباط است.  و این حسن شهرت در کار تبلیغاتی به آسانی کسب نخواهد شد مگر آنکه در کار خودتان با تمام توان علاوه بر تخصص هنری و تبلیغاتی از اعتبار شغلی، مالی و هنری و حتی بعضا روابط حرفه ای هزینه کرده باشید.

نویسنده: دکتر آرش سلطانعلی

2 دیدگاه برای “چگونه یک آژانس تبلیغاتی راه اندازی کنیم؟

  1. melin گفته:

    سلام
    ممنون از این مقاله مفید
    ببخشید ثبت شرکت برای راه اندازی آژانس دیجیتال مارکتینگ الزامی هست؟ ما یک گروه هستیم که برخی کار های آژانس ها را انجام میدهیم و می خواهیم از عنوان آژانس دیجیتال مارتینگ در کنار برند خود استفاده کنیم. اما متاسفانه فعلا شرایط ثبت شرکت نداریم. خواستم ببینم استفاده از لغت آژانس، ثبت شرکت لازم داره و به صورت کلی نمیشه آژانسی ثبت نشده باشه؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.